Cruiser

June 12, 2011 § 1 Comment

Cruizer dviračio tipo atsiradimas siejamas su didžiąja depresija JAV ketvirtajame dešimtmetyje (1930s and 40s). Tuo metu šis dviratis imitavo daugumai sunkiai pasiekiamą motociklo įvaizdį, o storos Vokiškos baliono tipo padangos tebuvo įvaizdžio, o ne patogumo atributas. Šių, plačių padangų pritaikomumas buvo pastebėtas ir išryškintas tik septintajame dešimtmetyje (1960s) kuomet išpopuliarėjo rekreacinės dviračio savybės ir kruizeriais pradėta važinėtis paplūdimiuose, tada šis dviračio modelis buvo pervadintas paplūdimio kruizeriu  “beach cruiser”. Tai buvo pirmoji Schwinn Cruiser retro naudojimo banga JAV sutapusi su Bike Boom metu (nuo 1965m iki 1975 metų ). Atlikta statistika rodo, kad būtent tuo metu transformavosi vartotojų požiūris į dviratį ir buvo atmesta dviračio, kaip vaikiško žaislo samprata, ir imta naudotis rekreacijai bei mankštai. Įdomu ir tai, kad šis laikas sutampa su po II PK gimusių baby boomers karta, kurie suaugę prisiminę vaikystėje pamėgtą objektą, o 1973 metų krizės akivaizdoje šiuos prisiminimus įprasmino alternatyviu ir nebrangiu transportu mažinančių užterštumą. [1]

Šiandieninė Cruiser dviračių mada grįžo iš apačios, kaip pasakytų J.Fiske, nes populiarumas ir kai kurių nutrūkusių gamybinių linijų atgaivinimas prasidėjo nuo pavienių entuziastų savo garažuose restauruojančių šio tipo dviračius įvairiems pramoginiams ir rekreaciniams tikslams. Šis marketingo specialistų žingsnis jau nestebina, kaip ir tai, kad jie renkasi pirkėjams patrauklesnį laiką ir asocijuoja šį produktą su antrąja populiarumo banga, išskirdami nekasdienišką ir egzotišką pasivažinėjimą pajūriu, nors, kaip žinia, labai ilgą laiką tokio tipo dviračiai amerikiečiams asocijuodavosi su nebrangiu kasdienišku objektu pamėgtu berniukų išvežiojančių laikraščius paperboys ar tiesiog velokurjerių, kuriems tai ir buvo nebrangus dviratis be pavarų, kurį galėjai lengvai įsigyti garage sale‘uose.

Nesunku pastebėti, kad toki ekstravertišką atributą, kaip Cruiser tipo dviratį, dažnai pasirenką žmonės aktyviai besirūpinantys savo reprezentacija ir viešumu. Dažni Cruiser vairuotojai yra ir aktoriai,  dainininkai ar kitos šou pasaulio garsenybės. Įdomus aspektas yra Schwinn ir kitų gamintojų Cruiser tipo dviračių populiarumo fenomenams svetimose lokacijose. Pavyzdžiui, Vilniuje prieš kelerius metus šio tipo dviračių paplitimas išaugo net ne kelis kart, ir, jei neklystu,  laikraštis 15min. buvo pritaikęs kelis žalius dviračius savo darbuotojų ir identiteto tąsos  reikmėms. Bet kokiu atveju tai yra svetimos kolektyvinės atminties vartojimas ir, matyt, vienintelis Vilnietis Stasys Urniežius (Didysis Lietuvos kunigaikštis Vilgaudas) aiškiausiai suprantantis savo dviračio semantinę ir ideologinę prasmę ją pabrėžia ir papildo pasikartojančiais šaukiniais… Amerikaaa, Amerikaaa…

Šiandien mieste nebe taip dažnai bematomi Cruiser tipo dviračiai, matyt,  paliekami namuose ir dėl Vilniaus kalvotumo, kas gali būti teisingas sufleris Palangos merui, tokius dviračius paversti  kurortinio miesto transportu.


[1] Brown,S „They Like Bikes“,  Time Magazine, Jun. 14, 1971. June 14, 1971.

Advertisements

§ One Response to Cruiser

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Cruiser at retroalgia.

meta

%d bloggers like this: